українська російська англійська

У Національному заповіднику "Софія Київська" завершено створення мозаїчного панно "Богородиця Нікопея"

18.05.2016 | 17:16

Сьогодні  У Національному заповіднику «Софія Київська» завершено двомісячну роботу по створенню мозаїчного панно «Богородиця Нікопея», яка 28  травня буде встановлена на міському фасаді павільйону Музею “Золоті ворота”, повертаючись на історичне місце.

 

Останні частинки мозаїки разом з головним майстром твору, художником монументалістом і реставратором Леонідом Тоцьким було викладено за участю дружини Президента України Марини Порошенко, Міністра культури України Євгена Нищука,  Генерального директора Національного заповідника “Софія Київська” Нелі Куковальської та дітей із зразкового художнього колективу Театру пісні “Ладоньки”.

 

«Справді, Богородиця, починаючи з княжих часів, нашого козацького лицарства була символом і захисником кожного воїна і зараз, коли ми також стоїмо на сторожі цілісності держави  надзвичайно символічно, що наших воїнів на «Золотих Воротах» буде зустрічати  образ «Богородиці Нікопеї», яка  вважалася хранителькою держави, що дарує перемогу у праведній боротьбі», - сказав під час виступу Міністр культури Євген Нищук.

Відновлюючи такі символи, ми повертаємось до традиції і несемо великий ген правди своєї історії і великої сили, яка дасть нам змогу подолати всі кризи, негаразди, здобути мир і любити одне одного».

 

Він також подякував художникам та Національному заповіднику «Софія Київська» за проведену величезну роботу :

«Думаю, що її будуть оцінювати не тільки українці, а й всі ті хто приїздить сюди і  з Європи, тому що не так багато в світі майстрів, які здатні так  майстерно відновити цю важливу для України традицію». 

 

 

Довідково

Київські Золоті ворота – головна брама стародавнього міста, пам'ятка оборонної архітектури Київської Русі, одна із найдавніших датованих споруд Східної Європи, унікальна споруда у світовому зодчестві, яка поєднує у собі фортифікаційну споруду і храм. Їх увінчувала надбрамна церква Благовіщення Богородиці.

Зазвичай сакральні споруди  позначали ікони, пов'язані з їх призначенням. Відомо, що в давнину на фасаді Золотих воріт з боку поля  знаходилася ікона Богородиці з Немовлям. Причому аркові заглиблення над воротами, в які вставлялися ікони, були, за традицією, як  з боку поля, так і з боку міста. Тобто надбрамних ікон мало було бути дві – з напольного і міського фасадів. Це, радше за все, мали бути найбільш  воїнські образи  Богородиці з Немовлям – Одигітрія (Провідниця), що відправляла воїнів на брань, і Нікопея (Побідоносна чи Даруюча перемогу, Переможна), що зустрічала їх з перемогою. Логічно, що Одигітрія була на напольному фасаді воріт, а Нікопея – на міському. Саме образ Нікопеї  і буде  встановлено  на міському (північному) фасаді Золотих воріт.

Цей образ представляє Богородицю,  яка тримає перед  грудьми щит із зображенням Христа Немовляти. Вони зображені фронтально, тобто обличчям до нас.  Цей образ близький до типу Богородиці Знамення, але  руки Богоматері тут не молитовно здійняті, а тримають щит – символ Христа як Спасителя і Тріумфатора. На Русі Никопеєю називали також ікону Божої Матері з Богонемовлям у круглому медальйоні, близьку за іконографією типу ікони Богородиці «ЗНАМЕННЯ».

 Образ Нікопеї належить до найбільш давніх і поширених типів у Візантії. Ікону Богородиці Нікопеї візантійські імператори ставили на тріумфальну колісницю, коли в'їжджали в Константинополь після перемог. Богородиця Нікопея вважалася хранителькою держави, що дарує перемогу у праведній боротьбі. Вона супроводжувала армію в походах, їй приносили подячні молебні за перемогу над варварами. Так, безперечно,  було і на Русі, адже Богородиця Нікопея дуже багато значила для  молодих християнських держав.

 

версія для друку

Відео

Fair Play. Free Sentsov.

Фотогалерея

Флешмоб "Музейні таємниці"
Розробник: Корпорація Софтлайн (Україна)
©  Міністерство культури України