українська російська англійська

У Венеції відбулося передпрем'єрне відкриття національного павільйону України у рамках 57-ї міжнародної виставки мистецтв - La BIENNALE di VENEZIA

10.05.2017 | 07:47

9 травня 2017 року, у Венеції відбувся передпрем’єрний показ виставки фотохудожника Бориса Михайлова з нагоди відкриття національного павільйону України на 57-й міжнародній виставці мистецтв – La BIENNALE di VENEZIA. У події взяли участь Віце-прем’єр-міністр України Павло Розенко, Міністр культури України Євген Нищук, перша заступниця Міністра культури Світлана Фоменко, директор центру Dallas Contemporary Пітер Дорошенко, куратор проекту Лілія Куделя та художник Борис Михайлов. Саме його  нову серію робіт під назвою «Парламент» (2014-2017) представив Український павільйон цьогоріч на бієнале.

 

 

Відкриваючи виставку, Павло Розенко зазначив, що ця подія є непересічною не лише для України, але й для понад 120 країн, які беруть участь у бієнале.

«Наша країна переживає непрості часи, в Україні триває війна, і кожен з нас постійно це відчуває, - сказав віце-прем’єр-міністр. -  Ми знаємо, що Україна сьогодні продукує для світу таку картинку, у тому числі постійно триваючих бойових дій. Так, це постійно з нами, але поряд з цим ми хочемо всім показати, що існує інша Україна культурна, сучасна і прогресивна. І ми хочемо показати своїх митців світу. Можливо, через мистецтво люди у всьому світі будуть краще розуміти Україну».

Віце-прем’єр-міністр подякував усім причетним до представлення України на цьогорічній бієнале. «Мені вперше, мабуть, за всю історію бієнале хочеться відзначити роль міністерства культури. Напевне, вперше в історії держави відкриття бієнале не супроводжується грандіозними скандалами та розбірками навколо того, хто тут має бути представлений, чому і яким чином. Всі, хто тут побувають, дадуть відповідь собі чітко на це запитання. Із самого початку була правильно побудована модель незалежного обрання і журі, і куратора, і я хочу подякувати нашим обраним кураторам – Пітеру Дорошенко та Лілії Куделі, які представляють Dallas Contemporary. Для України велика честь і відповідальність представляти тут Бориса Михайлова - всесвітньо відомого фотохудожника. Для України велика честь мати такого митця у рамках бієнале», - підкреслив Павло Розенко.

 

 

Варто відзначити, що вперше в історії участі України у бієнале куратори національного павільйону були визначені за результатами конкурсу, проведеного Міністерством культури.

Відкриваючи павільйон, Євген Нищук, Міністр культури України, зазначив: «Навколо України впродовж тривалого часу створювався цілий ореол міфів, мовляв, ми країна з лише  традиційною культурою, яка, звісно, є дуже багатою, втім, сучасне мистецтво залишалося в тіні. Але саме сучасне мистецтво, зараз у сучасній Україні, стрімко і прогресивно розвивається в усіх його виявах. Тому цього року ми, як Міністерство культури, вирішили змінити підхід – зробили усе системно і прозоро, коли обрали разом з експертами наших кураторів – Пітера Дорошенка та Лілію Куделю, робота яких дала можливість наблизитися до творчості Бориса Михайлова».

 

 

Міністр також додав, що представлення в українському Національному павільйоні в рамках бієнале робіт Бориса Михайлова – велика честь. А сама участь України є вкрай важливою в контексті презентації та промоції України на світовій арені, зацікавлення світової аудиторії процесами, що відбуваються навколо, та їхньою інтерпретацією через сучасне мистецтво.

«Я радий, що держава нарешті та вперше стала партнером у підготовці до участі України в бієнале – як фінансово, так і організаційно. А сам проект – став яскравим проявленням  культурної дипломатії в дії. Також велика честь, що Борис Михайлов “приберіг” цей проект «Парламент» саме дотепер, очевидно цей мистецький задум мав вичекати на свій час, аби прозвучати яскраво та голосно. Прозвучати саме тут, в контексті національного представлення українського сучасного мистецтва. У ньому закладено безліч сенсів, співзвучних з тим, що відбувається зараз в Україні, з тим, що відбувається щодня в Європі та світі. Це та криза, яка тут, на цих роботах у нашому павільйоні така очевидна».

 

 

Цьогоріч Міністерство культури України виступає Комісаром національного павільйону на бієнале в особі першої заступниці Міністра культури України Світлани Фоменко.

«Моїм завданням, як урядового комісара від України, було створити необхідні умови та абсолютно не втручатися у творчість кураторів і наших митців», - розповідає Світлана Фоменко.

«Можливо, не все вдалося зробити, втім ми, як міністерство культури, хочемо бути партнером – слухати митців, дослухатися, допомагати втілювати проекти, навіть складні та, на перший погляд, нездійсненні. Ми і надалі переконуватимемо наш Уряд ще більше долучатися до участі у таких знакових заходах. Адже представлення у Венеціанській бієнале свідчить про те, що сучасні українські художники, куратори, арт-критики впевнено творять у європейському та світовому культурному просторі та є невід'ємними учасниками культурного процесу».

Організатором українського Національного павільйону було уповноважено інституцію «Даллас Контемпорарі» (США), з якими і співпрацюють куратори проекту – Пітер Дорошенко та Лілія Куделя. Саме вони з-поміж 10 приміщень обрали для представлення галерею, розташовану у районі Каннареджо – найбільш автентичній частині Венеції, де творило безліч видатних митців.

 

 

«Саме такий зараз підхід у світових програмах на найбільший мистецьких форумах і у Німеччині, і Америці, і Бразилії – є конкурс і прозорі процедури. І це дуже гарно, що такі процеси стали відбуватись і в Україні – процедури прозорі, люди знають, що є журі, експерти, знають особливості участі у бієнале у Венеції - так рішення, що ухвалюються, стають найкращими для України», - каже Пітер Дорошенко і додає:

«Для нас це вкрай важлива виставка. Останні шість місяців ми працювали дуже інтенсивно, і результат цього ви маєте можливість бачити тут. Борис Михайлов – є зіркою у Європі, а його роботи – про сьогодні, про постправду. Зараз це “вірус” усього світу. Щодня з теле-ефірів ми отримуємо багато інформації, щось приймаємо, щось – ні. Ця робота про історію, про ренесанс, про кубізм і це щось дуже не схоже на те, що він робив раніше».

«Парламент» Михайлова досліджує зв’язок між фотографією і сучасними засобами масової інформації. Зосереджуючи увагу на взаємозв'язку між аналоговим і цифровим зображенням, зокрема, в контексті політичних подій і військового конфлікту на Сході України, Михайлов за його словами «спробував висловити кризу через супрематичну дезінтеграцію фігуративу, досліджуючи телетрансляції парламентських дебатів і взаємодію вербальних та візуальних проявів, які відповідають цим зображенням». Створені в естетиці глітч-арту, деформовані портрети політиків виступають візуальними метафорами для розуміння сучасного медіаландшафту і суспільства епохи пост-правди, ознаками якого стали фейкові новинні сайти, неперевірені факти та інформаційний шум, розпад медійної спільноти на мікрокластери, домінування емоційної реакції над раціональним аналізом.

 

 

«А про що ж говорити як не про політику? Говорити про прекрасне? Коли йде криза, коли війна. Але піднімати цю тему – це громадянська позиція, в тому числі і моя, бо, можливо, зупинити це вдасться саме політикам, Парламенту», – каже художник Борис Михайлов.

“Мене іноді питають - чи я вірю, що політикам це вдасться? А ви думаєте, що без них вдасться? Війна – це і велика політика. І зараз ми є свідками не локальної, а великої війни, яка може перейти у страшну бійню. Це справді небезпечно. І це рано чи пізно перейде у площину політиків. Я фотограф, а фотографи відображають життя, а не його передбачають. Ні я, ні будь-хто інший не зможе відповісти на це запитання. Але саме це і є та криза і те питання,  які я піднімаю у своїх роботах”.

 Продюсером фотоальбому, який представляє роботи з виставки став відомий німецький фотограф моди Юрґен Теллер. Поряд із роботами тут представлено і «закулісний» погляд на підготовку серії «Парламент» Бориса Михайлова. За словами куратора Пітера Дорошенка з кінця 1990-х років, Борис Михайлов та Юрґен Теллер поділяють особливі і часом комплементарні погляди на світ через свої світлини. Їхній зв'язок і дружба зародилися на основі відкритості до відвертих експериментів у фотографії. Михайлов і Теллер змушують глядача замислитися над самою природою сприйняття зображення, наголошуючи на процесі повторної контекстуалізаціі фотографій.

 

 

Співкуратор Лілія Куделя додає, що особливістю цьогорічного Національного українського павільйону є те, що поруч із творчістю Бориса Михайлова створюється платформу для презентації творчості молодих митців.

«Хочу подякувати групі SVITER та Івану Світличному, які працювали з цим приміщенням ще з березня, створюючи звукову інсталяцію для проекту, гурту Жужалка з Донецька, який у складі Віктора Корвіка, В'ячеслава Соколова та Романа Юхимчука представляє чудові фотороботи у вигляді двох нових виданих книжок. А також Антону Бєлінському, який створив логотип павільйону та буде презентувати дуже цікаву фешн-інтервенцію. Для нас сьогодні була честь поєднувати покоління та виростати на дуже сильних ідеях».

 

 

Національний павільйон України у Венеції буде відкритий для безкоштовного відвідування з 13 травня по 26 листопада 2017 року за адресою: Cannaregio 1345/D 30100, Venice, Italy. Час роботи: 10:00 – 18:00 щодня (крім понеділка).

 

Довідково:

 

УКРАЇНА НА ВЕНЕЦІАНСЬКІЙ БІЄНАЛЕ

Венеціанська бієнале – La Biennale di Venezia – заснована 1895 року і є однією з найважливіших міжнародних подій у сфері мистецтва. Щодва роки виставку відвідують сотні тисяч відвідувачів. Україна бере участь у проекті з 2001 року. Комісаром національного павільйону є Міністерство культури України. 57-а Міжнародна виставка мистецтв La Biennale di Venezia відбудеться 13 травня – 26 листопада 2016 року.

 

 

 

БОРИС МИХАЙЛОВ

Упродовж майже 40 років Борис Михайлов створив понад 30 фотосерій і опублікував більше 20 фотокниг. Михайлов народився у Харкові у 1938 році і став метафігурою серед української мистецької спільноти. Його роботи є символами соціальної документальної фотографії і відображають відвертий погляд на становище особистості в радянському та пост-радянському суспільстві. Михайлов нагороджений кайзерівською премією - Goslar Kaissering Award (2015), лауреат премії Хассельблад - The Hasselblad Foundation International Award (2000), а також Spectrum International Prize (2012), Citibank Photography Prize (2001), Kraszna-Krausz Foundation Best Photography Book Award та ін. Персональні виставки робіт Бориса Михайлова проходили в MoMA, ICA Boston, Tate Modern, Stedelijk Museum, Fotomuseum Antwerpen, Berlinische Galerie, Sprengel Museum Hannover, Kunsthalle Zurich, Maison Européenne de la Photographie і Centro Italiano per la Fotografía та ін. Також його роботи були представлені на 5-ій та 25-ій Маніфесті, 12-ій Сіднейській бієнале та 54-ій Венеційській бієнале.

 

КУРАТОРИ

Пітер Дорошенко

З 2009 року директор центру сучасного мистецтва Dallas Contemporary у місті Даллас, США. До цього Дорошенко займав керівні посади в Pinchuk Art Centre, центрі сучасного мистецтва BALTIC (Гейтсхед, Англія), музеї Стедейлік в Амстердамі та в Інституті образотворчих мистецтв при Університеті штату Вісконсін-Мілуокі. Також займав кураторські позиції в Музеї сучасного мистецтва в Х’юстоні (Техас), Музеї Еверсон (Сіракузи, Нью-Йорк) та Музеї мистецтв Олбані (Джорджія). У 2002 році уряд Франції нагородив Дорошенка Дипломом Кавалера Ордену Мистецтв та Літератури - Chevalier of the Order of Arts and Letters, за його вклад в розвиток теорій постструктуралізму і включення їх в персональні виставки художників. Протягом останніх п‘ятнадцяти років Дорошенко організував велику кількість персональних і групових виставок, є автором декількох книг, зокрема Private Spaces for Contemporary Art (2010). З 1996 по 1998 Дорошенко був членом Наглядової ради Центру сучасного мистецтва Сороса в Києві. У 2007 і 2009 роках він був куратором українського павільйону на Венеційській бієнале.

Лілія Куделя

Молодший куратор в центрі сучасного мистецтва Dallas Contemporary. Працювала над реалізацією виставок таких художників як Ден Колен, Паола Піві, Девід Салі, Нейт Лоуман, Адріана Вареяо, Надя Каабі-Лінке, Лоріс Греод та ін. У 2015 році була куратором першої музейної виставки в США українського дуету фотографів Synchrodogs. У 2012 році проходила стажування у Corcoran Gallery of Art м.Вашингтон. Була гостьовою дослідницею в Університеті Торонто, Канада. У 2010-2011 роках працювала в Мистецькому Арсеналі. Випускниця Києво-Могилянської академії за спеціальністю культурологія.

 

DALLAS CONTEMPORARY

Центр сучасного мистецтва Dallas Contemporary представляє нові і свіжі ідеї від регіональних, національних і міжнародних художників. Інституція заснована у 1978 році за моделлю європейських художніх центрів Kunsthalle і є однією з небагатьох мистецьких установ такого типу в США. Dallas Contemporary розташований в реставрованій промисловій будівлі в дизайн-кварталі Далласу – міста, що є дев’ятим за кількістю населення в США і входить до найбільшого мегаполісу на Півдні США, Dallas-Forth Worth metroplex.

 

Виставка Бориса Михайлова у 2018 році буде представлена в музеї Dallas Contemporary.

 

http://www.dallascontemporary.org/

НАЦІОНАЛЬНИЙ ПАВІЛЬЙОН УКРАЇНИ

Studio Canareggio, Canareggio 1345/D

Venice, Italy

 

Вебсайт: http://ukrainianpavilion2017.org

Instagram / Twitter

 

Офіційні хештеги:

#UkrainianPavilion2017

#BorisMikhailov

#BiennaleArte2017

#VivaArteViva

 

версія для друку

Відео

Fair Play. Free Sentsov.

Фотогалерея

Флешмоб "Музейні таємниці"
Розробник: Корпорація Софтлайн (Україна)
©  Міністерство культури України