В Одесі
відбулась прем’єра масштабного спільного проекту Одеського національного
академічного театру опери та балету та
Львівського національного академічного театру опери та балету - опери «Набукко» у постановці режисера – генерального
директора-художнього керівника Львівської опери, народного артиста України
Василя Вовкуна. Проект
об’єднав потужні творчі сили двох
національних театрів: диригент-постановник – головний диригент Олександру Самоїле, художник з костюмів – Сергій Васильєв,
хормейстер-постановник Леонід Бутенко,
хореограф-постановник Яніна Кисельова,
художник зі світла В'ячеслав Ушеренко, відеограф Віталій Галак – з Одеси
та художник-сценограф Тадей Риндзак зі Львова.
Постановка стала яскравим прикладом втілення національної ідеї єднання через
культуру і культурної дипломатії в дії. Міністр
культури України Євген Нищук привітав
творчий колектив з успішною постановкою одного із найвідоміших творів Джузеппе
Верді, надавши йому нового й актуального звучання. Він висловив переконання, що
ця мистецька подія має європейський масштаб. За
словами Міністра культури, прем’єра опери «Набукко» у
рамках копродукції між двома національними оперними
театрами є гарним прецедентом спільної роботи такого та висловив сподівання, що
подібна практика стане прикладом для
інших мистецьких закладів країни. «Ця робота насправді дуже глибока - надзвичайна сценографія, неймовірний оркестр,
хор, балет, костюми, декорації - у цьому форматі опера «Набукко» звучить дуже актуально – коли дуже хиткий
світ, коли постійно є страх - чи не
розірвуть нас чвари, чи не станеться непоправної катастрофи, чи не вибухне
гармата, чи не буде війни. Ці перестороги є в старій Біблійній історії, вона не є пророчою,
але вона застерігає і є певним оберегом», -
говорить Євген Нищук. «Ті символи, які знайдені у рішенні вистави
творчою групою, дуже сміливими, чіткими і акцентованими. Робота успішна не лише
через виконання, вона є визначною через
виклики сьогодення. Переконаний, проект матиме великий успіх не тільки для українського глядача, маю
надію, що ми зможемо презентувати її на міжнародних майданчиках». «Набукко», як геніально-містичний твір, що з’явився
на зрізі епохи, часу, стилю, не завжди користується популярністю в спокійні
часи. Його місія – бути символом відновлення надії і справедливості в період
найвищого напруження і людських тривог. Таким чином він підтримує в нас надію
на краще майбутнє», - розповідає режисер-постановник, генеральний
директор-художній керівник Львівської опери Василь Вовкун. За
словами генерального директора Одеської опери Надії Бабич, такий масштабний
спільний проект реально об’єднує Південь і Захід України. "Ми з’єднуємо Україну по-своєму,
по-театральному і закликаємо робити це всі оперні театри країни," - говорить
Надія Бабич. «Я дякую нашим колегам зі Львова, у
співпраці з якими ми відродили
унікальний твір на сцені Одеської опери і сподіваюсь, що вона і надалі продовжиться
між нашими колективами». Світова прем’єра опери Джузеппе Верді «Набукко» відбулася 9
березня 1842 року в міланському театрі Ла Скала, і з
тріумфом витримала ще 57 вистав в осінньому сезоні – явище, яке не мало
прецедентів в історії цього театру. За наступні десять років творіння Верді
обійшло всі найвідоміші оперні сцени світу від Парижа до Нью-Йорка, а його
автор набув слави художника «рівновеликого маестро Россіні». Такий
приголомшливий успіх дав можливість Верді стверджувати, що саме з «Набукко» почалася його творча кар'єра. Після тріумфальної ходи по театрам Європи і світу до
середини ХІХ ст. «Набукко» надовго зник з репертуару,
поступаючись місцем іншим оперним шедеврам композитора. Його відродження
почалося в середині ХХ ст. В 1949 році опера з успіхом пройшла на
неаполітанській сцені театру «Сан-Карло» з легендарною Марією Каллас. У 1978 році «Набукко»
диригував Рікардо Мутті. Особливу актуальність опера
набула на межі ХХ і ХХІ ст. і нині представлена в репертуарі багатьох світових
театрів. На сцені Першого міського театру Одеси опера «Набукко» вперше поставила італійська трупа в 1847 році –
через 5 років після прем’єри в Ла Скала. Через 170 років цей видатний шедевр Дж. Верді
знову відроджується в Одеській опері. В основі опери – старозавітна історія про боротьбу
іудеїв проти влади вавилонського царя Навуходоносора
(книга ІV, 23, 24). Безжальний, жорстокий, готовий спопеляти міста і села в
ім`я свого бога Бела, навіть, пожертвувати життям рідної дочки Фенени, щоб вдовольнити ненаситність бога війни. Завоювавши
євреїв, він не тільки знищує їхній головний храм, перетворює вільних жителів
Єрусалима в рабів, але й проголошує себе богом. За підступною змовою своєї другої дочки Абігайль, народженої від рабині, і яка потаємно мріє
посісти батьківський трон, Набукко засуджує полонених
євреїв і Фенену до страти. Його зухвалість викликає
гнів Єдиного Бога Ієгови, який позбавляє Набукко
розуму. Колись всесильний цар зараз переживає страшні душевні страждання.
Звернувшись з молитвою до Ієгови, він вимолює прощення і відміняє страшний
наказ Абігайль про страту підкореного ассирійцями
народу. |
версія для друку |