українська російська англійська

У НХМУ триває виставковий проект "ЯВЛЕННЯ. Пам'ятки Братського монастиря"

19.02.2019 | 12:06

У Національному художньому музеї України триває виставковий проект «ЯВЛЕННЯ. Пам’ятки Братського монастиря» - представлення мистецтва українського бароко за допомогою сучасних технологій, унікальне поєднання наукового дослідження завідувачки відділу давнього мистецтва НХМУ Галини Бєлікової та інноваційного дизайну експозиції художника Івана Світличного.

Вперше за 80 років в одному виставковому просторі презентовані артефакти, об'єднані спільним походженням із Києво-Братського Богоявленського монастиря на Подолі, заснованого в 1615 році і знищеного в 1935 році.  Проект дозволяє уявити масштаби культурного осередку, яким був монастир впродовж трьох століть.

 

 

Окраса виставки – «Богоматір Братська», чудотворна ікона кінця 17-го століття, яка стала культовою через її особливу функцію – захист православної віри. Це ікона, довкола якої існують вражаючі легенди та таємниці. "Богоматері Братської" була понад 250 років святинею Братського монастиря, але історичні обставини появи її в монастирі невідомі. Не менше легенд є і довкола її чудотворних дій, і пов’язаних із покаранням іновірців і захистом православних. На виставці експонується оригінальна ікона і шата до неї, відреставровані художниками-реставраторами Національного художнього музею, а також численні списки з пам’ятки.

 

Виставку відвідав Міністр культури України Євген Нищук та відзначив важливість проведення таких глобальних науково-історичних досліджень сакральних артефактів і мистецьких творів.

 

 

 

Зокрема, на виставці представлено п’ять барокових ікон із Братського монастиря написані наприкінці 17 ст., вони репрезентують тогочасну київську школу іконопису. З відкриттям та відновленням ікон Братського монастиря дослідники отримали підтвердження високої художньої якості київської іконописної школи, впливової на всьому східноєвропейському просторі.

Окрім ікон і риз, на виставці представлені церковні реліквії — старовинні хрести, богослужбові книги, рака для мощей тощо.

У процесі підготовки проекту музейним фахівцям вдалося точно атрибутувати низку золотарських і граверських творів, зокрема визначено авторство вроцлавського майстра Готтфріда Хайнтце і київських майстрів Матвія Наруновича та Івана Вінниковського. Обов’язково увагу приверне виготовлена 1831 р. рака для мощів із Богоявленського собору Братського монастиря. Автора цієї сакральної реліквії вдалося встановити завдяки його власному та міському клеймам, вибитим на верхній площині раки. Ним виявився популярний майстер-срібляр, мешканець Флорівського провулку на Подолі, почесний громадянин Києва з 1842 року Іван Вінниковський.

 

 

До проекту залучені твори Федора Левицького, київських граверів Іларіона Мигури, Івана Щирського, Степана Савицького. Особливий мистецький та історичний інтерес становлять коштовні хрести, подаровані Братському монастирю Константинопольським патріархом Феофаном, гетьманом Петром Сагайдачним та митрополитом Київським, Галицьким і всієї Русі Петром Могилою.

Київське братство, а згодом і його обитель – Братський монастир – були важливими суб’єктами не лише церковного життя центрально-українських земель. У 1620 році гетьман Петро Сагайдачний вступив до братства разом з усім військом Запорозьким, що вичерпно характеризує політичну вагу таких громадських організацій, як братства. Київське братство стояло біля витоків Києво-Могилянської академії – одного із найстарших та найвпливовіших навчальних закладів тогочасної Східної Європи. З Братським монастирем пов’язана і меценатська діяльність гетьмана Івана Мазепи.

У рамках проекту кураторка Галина Бєлікова проводить екскурсію залами «Явлення» і детально розповідає історію з атрибуції експонатів цієї виставки і кропітку реставрацію безцінних творів мистецтва.

 

версія для друку

Відео

Fair Play. Free Sentsov.

Фотогалерея

Флешмоб "Музейні таємниці"
Розробник: Корпорація Софтлайн (Україна)
©  Міністерство культури України